Scriitori români în exil

Postat de Barabas Sanda în Colegiu, Apr 19, 12:33

Lecţia de tip dezbatere, desfăşurată la data de 6 martie 2016, a adus împreună, în aula colegiului, 5 elevi din clasa a XII-a A, 5 elevi din clasa a XI-a A şi 15 elevi din clasele a X-a A şi D, respectiv pe doamnele profersoare Carmen Bocăneţ şi Iulia Murariu. Activitatea s-a integrat curriculumului extins şi a fost una interdisciplinară, centrată pe elev, căci i-a avut ca actanţi pe elevi, atât în rolul de moderatori, cât şi în acela de respondenţi. Competenţele-cheie vizate de o asemenea activitate (competenţele de învăţare, competenţele de comunicare în limba maternă, sensibilitate şi expresie artistică etc.) au putut fi atinse prin acţiuni de promovare a lecturii, precum atelierele de lectură şi interpretare. Lecţia de tip dezbatere a promovat literatura exilului şi lectura textelor aparţinând scriitorilor  de origine română care au ales să scrie şi în literatura franceză, Tristan Tzara, Eugen Ionescu şi Matei Vişniec. Elevii au fost provocaţi la o dezbatere despre tema exilului în literatură şi despre profilul scriitorului care a trăit în exil, exemplificând cu opere din Ovidiu, poetul latin, din Vintilă Horia, Dumnezeu s-a născut în exil, din Emil Cioran sau Constantin Noica. Elevii au avut astfel ocazia de a împărtăşi experienţe de lectură şi informaţii, de a-şi testa şi de a-şi pune la încecare capacităţile de lectură şi interpretare a unor texte care nu se integrează canonului literar. Elevii participanţi au recunoscut teme şi motive literare comune scriitorilor care au trăit în exil şi au scris într-o altă limbă decât cea maternă: obsesia originilor, înstrăinarea, inadaptarea, dorul de locurile natale, temerea, îndoiala, absurdul situaţiei. 

vezi film       planul activităţii